2013-05-21
Scandic Hotels fyller 50 årTrendsettende hotellkjede ser fremover
Året var 1963. Den 21. mai åpnet Esso Motor Hotell
sine dører i Laxå i Sverige og ønsket sine første gjester velkommen. I dag, 50
år senere, har hotellkjeden vokst seg sterk og påvirket skandinavisk og
internasjonal hotellbransje.
I 1984 byttet
Esso Motor Hotell navn til Scandic Hotels, og i dag har kjeden 155 hotell og ca
30 000 rom i Europa. Det er en vital 50-åring som feirer sin fødselsdag og
jubileet markes selvfølgelig også på Scandic sine 19 hotell i Norge kommende
helg.
Esso Motor Hotell
var inspirert av amerikanske motell. Optimismen i Sverige var stor og fremtiden
var lys. Det å reise på bilferie ble stadig mer populært og da oppsto behovet
for hotell som lå nære de store europaveiene. Hotellene var tilpasset for
bilreisende og hadde moderne nyheter som TV på rommet. Da var en stor del av
gjestene handelsreisende, og fritidsreisende var i mindretall. I dag bor flere
og flere på hotell mange ganger i året, og en stor andel av Scandic-hotellene
ligger sentralt plassert i byer.
– Når Esso Motor
Hotell ble grunlagt var det startskuddet for en ny epoke i svensk og nordisk
hotellbransje, og vi har gjort det mulig for flere å bo på hotell. I dag soves
hver sjette hotellnatt i en Scandicseng, sier konsernsjef Anders Ehrling i
Scandic Hotels.
Med sitt miljøengasjement
har Scandic satt en internasjonal hotellstandard. Scandic var den første
hotellkjeden som innførte miljøsystemet med at gjestene kunne velge om
badehåndklene skulle vaskes hver dag. Samme år, i 1994, byttet hotellkjeden ut
engangspakninger med håndsåpe med såpedispensere. Dermed sank både
energiforbruket og miljøpåvirkningen. Frem til i dag har Scandic sitt
miljøarbeid ført til at vannforbruket har sunket med 18 prosent,
energiforbruket med 26 prosent og CO2-utslipp med 68 prosent.
På samme måte har
Scandic bidratt med å øke tilgjengeligheten til sine hoteller. Som første
hotellkjede ansatte Scandic en egen handicapambassadør for å arbeide for å
gjøre hotellene mer tilgjengelig for funksjonshemmede.
– Vi kommer til å
fortsette å sette standarden for hotellbransjen. Vi satser tungt på å utvikle
vårt mat- og drikketilbud, og vi ser allerede i dag at hotell spiller en viktig
rolle i menneskers hverdag både når de er på jobb eller møtes i fritiden, sier
Anders Ehrling.
I takt med at
stadig flere av oss bruker stadig større deler av inntekten på boligen vår, er
kravene til moderne hotellopplevelser. Ny grupper, som barnefamilier, står nå
for en stor del av overnatingene og det betyr at kravet om et variert
aktivitetstilbud øker.
Siden 1963 har
millioner av gjester tilbrakt millioner av netter hos Scandic. Nå ser Nordens største hotellkjede fremover
og rer opp for nye gjester og overnattinger.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Margareta Thorgren,
kommunikasjonsdirektør Scandic, tel 072-170 92 53
Informasjonen er publisert på Mynewsdesk - http://www.mynewsdesk.com
Informasjon om bedriften: Scandic Hotels AB
Nyheten presenteres i samarbeid med MyNewsdesk