2013-05-07
Bærekraftig utvikling: Scandic beste hotellkjede
Scandic er for tredje år på rad blitt kåret til
den hotellkjeden som er best på miljø- og samfunnsansvar.
Det er resultatet etter at 9
000 svenske forbrukere har deltatt i den årlige undersøkelsen Sustainability
Brands*, hvor virksomheter blir rangert etter hvor flinke de er på å ta miljø-
og samfunnsansvar. Undersøkelsen viser at Scandic har lykkes med å nå ut bredt
med sitt miljøbudskap, og at forbrukerne i stor grad bedømt innsatsen som
positiv.
- Det siste året har vi
gjennomført flere tiltak for å gjøre våre hoteller enda mer miljøvennlige og ta
et større samfunnsansvar, og det at gjester og forbrukere legger merke til den
innsatsen er inspirerende. Et eksempel på tiltak vi har gjort det siste året er
vårt arbeid med å bytte ut 30 000 hotell-TVer med miljømerkede TV-skjermer.
Vårt krav om miljømerkede TVer gjorde også at vanlige forbrukere nå har fått
enklere tilgang til miljømerkede TV-skjermer, sier bærekraftansvarlig Inger
Mattson i Scandic.
Scandic begynte allerede i 1993 med å utvikle det som i
dag er bransjens ledende miljøprogram. Programmet gjør at gode miljømessige,
økonomiske og sosiale valg skal gjennomsyre alle daglige avgjørelser i
virksomheten.
- Scandic er blant selskapene som gjør det best i undersøkelsen totalt, og er
klart beste hotellkjede i Sverige. Også i andre nordiske land ser vi at Scandic
oppleves som et av de mest miljøvennlige selskapene, sier Erik Hedén i Sustainable Brand Index.
Uavhengig av bransje ble
Scandic nummer 16 av i alt 228 selskap.
Om undersøkelsen*
Sustainable Brand er en årlig undersøkelse hvor
forbrukerne vurderer hvilke varemerker som er de mest miljøvennlige på det
svenske markedet. Undersøkelsen bygger på FNs retningslinjer Global Compact som
gir anbefalinger om hvordan selskap bør arbeide for å ta et miljøansvar,
arbeide for menneskerettigheter, bedrede arbeidsforhold og motarbeidelse av
korrupsjon.
I år har 9 000 svenska forbrukere deltatt og vurdert
hvordan de bedømmer at 228 varemerker i 18 bransjer jobber med miljø- og
samfunnsansvar. Svarene er samlet inn via en webundersøkelse i desember 2012 og
januar 2013.
Målet med undersøkelsen er å få flere selskap til å jobbe
med miljøspørsmål og kommunikasjonen av dette arbeidet på en mer
forretningsmessig måte.
Resultat & bilder/logo
Last ned resultatene fra undersøkelsen og bilder/logo
fra: www.sustainablebrandindex.se
For mer informasjon om Scandics miljøarbeid: www.scandichotels.com/betterworld
Kontaktpersoner:
Inger
Mattsson, bærekraftansvarlig Scandic, tel: 070-973 50 19
Anna-Klara Lindholm, PR-ansvarlig Scandic, tel: 070-973 52 31
Erik Hedén, Sustainable Brand Index, tel: 0708-65 13 97
Informasjonen er publisert på Mynewsdesk - http://www.mynewsdesk.com
Informasjon om bedriften: Scandic Hotels AB
Nyheten presenteres i samarbeid med MyNewsdesk