2009-08-14

Nordicnet.no gjør søkeopplevelsen skarpere med ny teknologi

Produktbilde fra bedriften CMPartner AB - Nordicnet.no gjør søkeopplevelsen skarpere med ny teknologi

I dag lanseres en ny versjon av informasjonstjenesten Nordicnet.no, som drives av Nordic Netproducts. Den er utviklet i nær dialog med nordiske beslutningstakere, som stiller stadig høyere krav når de samler inn informasjon.

Nordic Netproducts har levert nordisk bedriftsinformasjon siden 1968 og retter seg mot nordisk næringsliv. Selskapet har doblet antallet nye kunder sammenlignet med samme periode i fjor og opplever en forsatt sterk etterspørsel etter spesialiserte søketjenester.

Selskapet begynte med å utarbeide informasjon i katalogform, men etter hver er informasjonen blitt digitalisert. Når det gjelder digital informasjon er de store søkemotorene fortsatt ledende, men parallelt pågår det en kamp om profesjonelle brukere og beslutningstakere som ønsker mer tilrettelagt informasjon. Nordic Netproducts egne undersøkelser viser at brukerne ønsker å få relevant, gruppert og kategorisert informasjon presentert i løpet av brøkdelen av et sekund.

– Vi har laget en ny, spesialisert søketjeneste som gir brukerne en helt ny søkeopplevelse. Både relevansen og filtreringsmulighetene av søkeresultatet er forbedret. Det er lett å klikke videre til nærliggende produkter og tjenester ut fra det man har søkt på. Dessuten har vi har investert store ressurser på å foredle og kvalitetssikre all informasjon i våre databaser, sier Krister Wellros, viseadministrerende direktør i Nordic Netproducts.

Nordicnet retter seg mot bedrifter som ønsker raskt å få relevant informasjon for forretningsbeslutninger, for eksempel informasjon om produkter, tjenester og varemerker, kontaktinfo til nøkkelpersoner samt finansiell informasjon. Alt er samlet på ett sted, slik at det er lett å sammenligne. En annen målgruppe er annonsører som ønsker å nå beslutningstakere i nordisk industri som er nær en kjøpsbeslutning. Søkeresultatene kan brukes ved vurdering av potensielle kunder. Noe av informasjonen tilbys gratis, men for å få et komplett bilde må brukeren registrere seg som Access-kunde.

Til tross for vanskelige tider i nordisk industri har Nordic Netproducts doblet antallet nye kunder på Nordicnet det siste året. Det samme gjelder for trafikken til nettstedet både i 2007 og 2008. Omsetningen på det norske markedet har økt med 30 prosent.

Nordic Netproducts satser store ressurser på innsamling av data og på validering og kvalitetskontroll ved hjelp av ny teknologi. Brukeren kan foreta kombinerte søk innen forskjellige kategorier som produkter, tjenester, geografi, omsetning og antall ansatte samt type bedrift. Det er også lett å veksle mellom de ulike nordiske landene.

I 2008 hadde B2B-tjenesten 1,9 millioner unike besøkende. Statistikkmålingen skjer i samarbeid med SIFO Research International.

Prøv den nye søketjenesten www.nordicnet.no.

For mer informasjon ta kontakt med:
Krister Wellros, viseadm. dir., Nordic Netproducts, krister.wellros@nordicnetproducts.se, +46 707 644 544
Jasmine Norman, markedskoordinator, Nordic Netproducts, jasmine.norman@nordicnetproducts.se, +46 733 303 304

Om Nordic Netproducts
Nordic Netproducts AB (tidligere Ekonomisk Litteratur AB) er ledende innen bedriftsinformasjon i Norden. Selskapet ble stiftet i 1967. Hovedeier er Service Invest A/S i Norge. Vår forretningsidé er å levere kvalitativ informasjon om nordiske bedrifter og å føre sammen bedriftenes nøkkelpersoner ved hjelp av nettbaserte tjenester. Selskapet driver blant annet den integrerte søke- og nyhetstjenesten Nordicnet.no, som ble startet i 1998. Nordic Netproducts ABs hovedkontor ligger i Bromma i Stockholm. Vi har salgskontor i Gävle, Sverige. Omsetningen er på SEK 50 millioner, og antall ansatte er ca. 60.

Informasjon om bedriften: CMPartner AB